Σημειώσεις για την χρυσή αυγή, τον φασισμό στην ιστορία και ένα χρονικό ρατσιστικών επιθέσεων στην Λακωνία

Αφορμή να γράψω το συγκεκριμένο κείμενο στάθηκαν οι πρόσφατες ενέργειες της ναζιστικής συμμορίας της χρυσής αυγής στην Λακωνία, όπου οργάνωσε συσσίτιο και διανομή τροφίμων στα γραφεία της στην Σπάρτη. Το αρχικό της σχέδιο μάλιστα, όπως φαντάζομαι έχετε διαβάσει και σε προηγούμενα κείμενα στην σελίδα μας(1), ήταν να οργανώσει την “διανομή τροφίμων στην κεντρική πλατεία της πόλης στις 17 Νοεμβρίου, την μέρα επετείου από τα 38 χρόνια της εξέγερσης ενάντια στην φασιστική δικτατορία. Με αυτόν τον τρόπο προκάλεσε την αντίδραση της αριστεράς και των πολιτών που εναντιώνονται στον φασισμό. Πέρα όμως από την ναζιστική “ελεημοσύνη” θα προσπαθήσω να καταπιαστώ και με την βρώμικη ιστορία της χρυσής αυγής και των ρατσιστικών περιστατικών σε τοπικό επίπεδο, όσο αυτό είναι δυνατόν και όπως έχει καταγραφεί με στοιχεία και ντοκουμέντα από τον τοπικό τύπο και άλλες πηγές.

Όλο το προηγούμενο διάστημα, κυρίως μετά την είσοδο της στην Βουλή, η χρυσή αυγή οργανώνει συσσίτια και διανομή τροφίμων μόνο για “Έλληνες”. Είναι μία από τις κύριες “φιλανθρωπικές” ασχολίες της ναζιστικής συμμορίας, προσπαθώντας με αυτόν το τρόπο να χτίσει ένα φιλικό προς την κοινωνία προφίλ και να διευρύνει την οργανωτική της βάση στις γειτονιές. Η φιλανθρωπία της πάει πακέτο με μια σειρά άλλες εγκληματικές ενέργειες. Είναι ξεκάθαρο πως ο ακραίος λαϊκισμός του φασισμού κάθε άλλο παρά “φιλανθρωπικός” είναι. Η αποδόμηση όμως του σκεπτικού των συγκεκριμένων δράσεων της χρυσής αυγής σε όλο και περισσότερο κόσμο, με ένα διαλεκτικό τρόπο, με επιμονή και υπομονή είναι ένα αναγκαίο συστατικό στοιχείο ενός σύγχρονου επιθετικού αντιφασισμού.

1) Η χρυσή αυγή και η πρακτική του μαστιγίου και του καρότου

“Εθνικισμός και βία” σύνθημα στο κεντρικό γήπεδο ποδοσφαίρου στην Σκάλα

α) το μαστίγιο..

Στην Ελλάδα του 2012 με την άθλια οικονομική κατάσταση να καλπάζει, μια “νέα” στρατηγική έπρεπε να επινοηθεί από την μεριά του συστήματος. Ο ιδεολογικός και πρακτικός εξοπλισμός της χρυσής αυγής αποτελεί ίσως την πιο καλά μεθοδευμένη κίνηση από την μεριά της κυριαρχίας από την λήξη του εμφυλίου μέχρι σήμερα και αυτό γιατί η παρούσα οικονομική-κοινωνική κρίση είναι πιο βαθιά από αυτές τους παρελθόντος.

Η χρυσή αυγή ως ένα “σύγχρονο” χρήσιμο εργαλείο καταστολής είναι έτοιμη να δράσει ενάντια σε οποιοδήποτε κίνημα αμφισβήτησης και διαμαρτυρίας. Είναι έτοιμη να καταστείλει καταλήψεις εργοστασίων (όπως πρόσφατα στον Βόλο), απεργίες, μέχρι μαθητικές καταλήψεις και συγκεντρώσεις. Να επιτεθεί στον κόσμο της τέχνης, να αναλάβει να “καθαρίσει” την χώρα από ομοφυλόφιλους, μετανάστες, ανθρώπους με αναπηρία, να επαναφέρει την θανατική ποινή. Στην βουλή πρόσφατα υπερασπίστηκε με μένος το “δικαίωμα” του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου στην φοροδιαφυγή. Στους δρόμους η χρυσή αυγή οργανώνει πογκρόμ εναντίων μεταναστών και άλλων ευπαθών κοινωνικών ομάδων, κάτω μάλιστα από την ομπρέλα της ελληνική αστυνομίας.

Η δημιουργία παραστρατιωτικών δομών και η ανδιαμφισβήτη παρουσία της χρυσής αυγής στην αστυνομία κάνει την κατάσταση ακόμα πιο φλέγον.

Η στρατηγική της έντασης που ακολουθεί η χρυσή αυγή, θυμίζει κατά πολύ τις πρακτικές εκείνες του νεοφασιστικού κινήματος της Ιταλίας της δεκαετία του 70. Η διαδικασία της κοινωνικής πόλωσης  στα λεγόμενα “άκρα”, η διάχυση του “φόβου” και η “τρομοκρατία”, είναι τα ιστορικά δοκιμασμένα εργαλεία του σύγχρονου φασισμού. Είναι ξεκάθαρο ότι η χρυσή αυγή ήρθε για να μείνει και δεν αντιμετωπίζεται με ευχές ή με το να βάζουμε το κεφάλι μας στο χώμα. Θέλει να δούμε το ζήτημα με ιδιαίτερη προσοχή και σίγουρα δεν φτάνει μόνο η σύγκρουση μας με τον φασισμό στον δρόμο. Πρέπει να κατανοήσουμε το φαινόμενο του φασισμού στην πληρότητα του, όπως πρέπει να κατανοήσουμε τι είναι ο καπιταλισμός και ένα σύγχρονο κίνημα εναντίων του. Η αυτομόρφωση πρέπει να γίνει το βασικό συστατικό ενός επιθετικού αντιφασιστικού κινήματος, να είμαστε έτοιμοι κάθε στιγμή να αποδομήσουμε οποιοδήποτε φασιστικό επιχείρημα που μπορεί να βρίσκει ανταπόκριση μέσα στην κοινωνία.

β) το καρότο..

Το τέρας όμως έχει δύο κεφάλια. Αν το ένα κεφάλι  είναι ότι προσπαθήσαμε να περιγράψουμε συνοπτικά παραπάνω, το άλλο σίγουρα έχει την μορφή της “ελεημοσύνης”, της φιλανθρωπίας”, της προβολής των εγκληματιών της χρυσής αυγής ως “παιδιά του “λαού”.

τα συσσίτια

Είναι γνωστό ότι η χρυσή αυγή οργανώνει συσσίτια σε ολόκληρη την χώρα, (θυμίζοντας μάλιστα κατά πολύ τα συσσίτια της εκκλησίας).Τα συσσίτια λαμβάνουν χώρα ακριβώς την ίδια ώρα που οι ναζί κάνουν επιθέσεις σε μετανάστες, εργαζόμενους, την νεολαία και σε όποιον αντιστέκεται. Η κοινωνία που έχουν στο φαντασιακό τους οι φασίστες είναι ακριβώς ότι πράττουν σήμερα. Έχοντας από την μια βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο της εξόντωσης του εσωτερικού κοινωνικού εχθρού και από την άλλη σε εφαρμογή τα συσσίτια ελεημοσύνης σε όσους τους ανέχονται, ολοκληρώνεται το πρώτο κομμάτι του παζλ της σύγχρονης καπιταλιστικής βαρβαρότητας την εποχή της κρίσης. Ένα σύγχρονο μεγάλο στρατόπεδο που θα επικρατεί η φρίκη και ο τρόμος έχει ήδη πάρει σάρκα και οστά και μας απειλεί με αφανισμό. Όσοι στρέφονται ενάντια στα σχέδια την κυριαρχίας θα εξοντώνονται, οι υπόλοιποι θα “απολαμβάνουν” το συσσίτιο τους στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους της φασιστικής ολοκλήρωσης.

από τα συσσίτια στον ΟΑΕΔ μόνο για Έλληνες

Στο ίδιο μήκος κύματος μπορούμε να βρούμε και τον ΟΑΕΔ για Έλληνες. Η αναδιαπραγμάτευση του κόστους της αφηρημένης εργασίας αλλάζει συντριπτικά προς όφελος του καπιταλισμού, μετά και από μια σειρά αποτυχημένες ενέργειες του λεγόμενου “κόσμου της εργασίας” να αντιδράσει.Με την απογοήτευση να είναι το γενικό κλίμα η χρυσή αυγή αναλαμβάνει δράση. Όπως αποκάλυψε και το ΚΚΕ στην βουλή πρόσφατα, ο ΟΑΕΔ για Έλληνες είναι ένας σύγχρονος οργανισμός “δουλείας”, ολοκληρωτικής υποταγής και διεύρυνσης της επισφάλειας, με συνθήκες σχεδόν απλήρωτης εργασίας.

2) Δεν χρειάζεσαι μετεωρολόγο για να δεις προς τα που φυσάει ο άνεμος του φασισμού. Μια ιστορική αναφορά στο γερμανικό φασισμό στον δρόμο προς την εξουσία και όχι μόνο.

φωτογραφία από την ναζιστική περίοδο σε στρατόπεδο συγκέντρωσης

Το μέλλον που μας επιφυλάσσει ο εθνικοσοσιαλισμός δεν έρχεται από το μέλλον αλλά από το παρελθόν. Πολλοί πιστεύουν ότι η σημερινή κατάσταση θυμίζει κατά πολύ αυτήν της δημοκρατίας της Βαϊμάρης την δεκαετία του 30. Ίσως να αποτελεί μια γενικολογία, όπως και να έχει όμως καλό είναι να κάνουμε μια μικρή αναφορά στην άνοδο του γερμανικού ναζιστικού κόμματος προς την εξουσία.

Μετά την ήττα της Γερμανίας στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, η κατάσταση ήταν ασφυκτική. Η ανεργία κάλπαζε, η εξαθλίωση, οι αρρώστιες και η πείνα θέριζαν τον γερμανικό πληθυσμό. Η επαναστατική εξέγερση στις 9 Νοεμβρίου του 1918 γκρέμισε τη μοναρχία και την καϊζερική κυβέρνηση. Οι Σπαρτακιστές πίστευαν πως η επανάσταση είχε κάνει το πρώτο της βήμα και πως είναι ανάγκη να την προχωρήσουν μέχρι την τελική νίκη. Έτσι, στις 9 Νοεμβρίου από το μπαλκόνι των αυτοκρατορικών ανακτόρων ανακηρύσσουν τη Γερμανία «ελεύθερη σοσιαλιστική δημοκρατία». Αντιθέτως, οι δεξιοί σοσιαλδημοκράτες θεωρούν ότι το πρώτο βήμα (γκρέμισμα της μοναρχίας) ήταν και το τελευταίο για την επανάσταση. Η περίοδος που ακολουθεί μέχρι τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης χαρακτηρίζεται από πολιτική αστάθεια, ένταση του αυταρχισμού και της τρομοκρατίας και την ήττα της επανάστασης του Νοέμβρη του 1918. (2)

Η ήττα της επαναστατικής εξέγερσης ίσως ήταν και το πιο καθοριστικό σημείο για την αναδιοργάνωση της επίθεσης του συστήματος απέναντι στις ανατρεπτικές διαθέσεις των κομμουνιστών. Το ναζιστικό κόμμα γιγαντώνεται, η αριστερά ιδεολογικά και πρακτικά αφοπλισμένη αδυνατεί να φράξει τον δρόμο προς τον φασισμό. Την περίοδο της ναζιστικής Γερμανίας το εργατικό κίνημα ήταν συντετριμμένο, μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού εργαζόταν κάτω από άθλιες συνθήκες και με τα πιο χαμηλά μεροκάματα. Όπως και σήμερα έτσι και τότε τα συσσίτια ήταν κανόνας, ειδικά κάθε Κυριακή που οι ναζιστές οργάνωναν τις “κουζίνες του έθνους” όπου πρόσφεραν σούπα. Οι δράσεις “ελεημοσύνης” στην ναζιστική Γερμανία ειδικά πριν την έναρξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου ήταν αδιαμφισβήτητα κομμάτι της προπαγάνδας του ναζισμού. Υπάρχουν πολλά ιστορικά στοιχεία για την κατάσταση που επικρατούσε στο εσωτερικό της Γερμανίας εκείνη την περίοδο. Δυστυχώς πολλά από αυτά δεν έχουν μεταφραστεί ποτέ στα ελληνικά.

3) Η χρυσή αυγή και ο αντιφασισμός στην Λακωνία μέσα στον χρόνο.

Η χρυσή αυγή έχει παρουσία στην Λακωνία, σχεδόν από την ίδρυση της μέχρι και σήμερα. Την δεκαετία του 90 για παράδειγμα συντηρούσε γραφεία στο κέντρο της Σπάρτης, με ένα μικρό διάλειμμα κατά διαστήματα. Δεν είχε ποτέ ιδιαίτερη επιρροή στα δρώμενα της πόλης, εκτός ίσως από την προσπάθεια της να σπείρει διάφορες “φήμες”, την περίοδο των μαθητικών καταλήψεων του 97-00. Μετά το 2000 η χρυσή αυγή για ένα διάστημα προσχώρησε στο κόμμα “πρώτη γραμμή”(3) του γνωστού σε όλους αντισημίτη ναζιστή Πλεύρη και αργότερα συγκρότησε την “πατριωτική συμμαχία”. Και στις δύο περιπτώσεις οι φασίστες συντηρούσαν γραφεία στην Σπάρτη, χωρίς όμως καμία ιδιαίτερη οργανωτική και κοινωνική απεύθυνση. Αν και το περιβάλλον της Σπάρτης πάντα ήταν ιδιαίτερα συντηρητικό και οι ρατσιστικές απόψεις είχαν και έχουν πάντα απήχηση στην τοπική κοινωνία, η χρυσή αυγή δεν ήταν τόσο ενεργή όσο σε άλλες περιοχές του ελληνικού βούρκου.

Η κατάσταση άρχισε λίγο να αλλάζει περίπου στα μέσα του 00, όταν οι φασίστες άρχισαν να εμφανίζονται, ίσως λίγο περισσότερο δημόσια, επιχειρώντας να βγουν από τις τρύπες τους. Το 2005 τουλάχιστον ένα μέλος του αντιεξουσιαστικού χώρου στην Σπάρτη τραμπουκίστηκε άγρια από ντόπιους φασίστες. Το γεγονός μάλιστα είχε προκαλέσει μία πρωτοφανή για τα τοπικά χρονικά αντίδραση από την πλευρά του αντιεξουσιαστικού χώρου, με την οργάνωση μιας αρκετά μαζικής πορείας, με συμμετοχή κόσμου και από άλλες πόλεις της Πελοποννήσου και την Αθήνα. Αν και κάτι τέτοιο ανδιαμφισβήτα έδωσε “πόντους” στον αντιφασιστικό χώρο, ακολούθησαν και άλλες επιθέσεις. Δυστυχώς δεν είμαι σε θέση αυτήν την στιγμή να θυμάμαι με ακρίβεια όλα τα γεγονότα. Στο επίπεδο ανταγωνισμού του δρόμου κυρίως δηλαδή στα συνθήματα και τις αφισοκολλήσεις, οι φασίστες δεν μπόρεσαν ποτέ μέχρι σήμερα να έχουν το πρώτο χέρι. Τα συνθήματα τους σβήνονται τις περισσότερες φορές την ίδια μέρα.

Παρόλα αυτά οι φασίστες στην Λακωνία έχουν παρουσία και σε πολλές περιπτώσεις βρίσκουν μεγάλη ανταπόκριση από τους ντόπιους. Το κύριο κομμάτι της προπαγάνδας και της δραστηριότητας της χρυσής αυγής στην Λακωνία έχει επικεντρωθεί σε επιθέσεις μεταναστών. Μετά από την εξέγερση του Δεκέμβρη 2008 έχουν συμβεί μια σειρά περιστατικά που παραπέμπουν είτε στην χρυσή αυγή την ίδια, είτε σε φασιστοειδή συμπαθούντες.

4) ένα μικρό χρονικό ρατσιστικών επιθέσεων στην Λακωνία

  • Ένα βράδυ στα τέλη Απριλίου του 2009 στην Σκάλα Λακωνίας, μια ομάδα 20 περίπου φασιστοειδών, ηλικίας 16-21 χρονών έκαναν επίθεση σε ένα πρόχειρο καταυλισμό που είχαν στήσει μετανάστες πακιστανικής καταγωγής. Ένας μετανάστης τραυματίζεται μετά από χτύπημα με ένα ξύλο. Οι πακιστανοί αντέδρασαν βγαίνοντας στον δρόμο, ψάχνοντας τους θρασύδειλους ρατσιστές που είχαν γίνει άφαντοι, όπως άφαντη στο περιστατικό ήταν και η αστυνομία.(4)
  • Τον φλεβάρη του 2010 στην Σπάρτη άλλη μία ρατσιστική επίθεση με βόμβες μολότοφ σημειώθηκε από ομάδα νεαρών ατόμων κατά σπιτιού στην περιοχή του Ευρώτα, όπου διέμεναν οικογένειες αλλοδαπών εργατών από το Μπανγκλαντές. Μάλιστα, στο διαδίκτυο αναρτήθηκαν και δύο βίντεο που καταγράφουν το περιστατικό.(5)
  • Τον Ιούνιο του 2010 στην Σκάλα Λακωνίας, σχεδόν οι ίδιοι νεαροί που είχαν κάνει την επίθεση στους μετανάστες ένα χρόνο πριν, επιτέθηκαν σε 4 τσιγγάνους έξω από γνωστό fast food της πόλης. Οι νεαροί ήταν ξανά οπλισμένοι με ξύλα και πέτρες. Η αστυνομία που έφτασε λίγο αργότερα αντί να συλλάβει τους οπλισμένους νεαρούς, συνέλαβε έναν από τους τσιγγάνους που δεν πρόλαβε να ξεφύγει(6) (*)
  • Τον Φλεβάρη του 2011 στους Μολάους Λακωνίας έγινε μαζική επίθεση ντόπιων ενάντια σε μετανάστες, που τα τοπικά μέσα το πέρασαν στα “ψιλά” (7)
  • Τον Αύγουστο του 2011 στο Έλος Λακωνίας, ένας άντρας ελληνικής καταγωγής πυροβόλησε πακιστανους. Και αυτό το γεγονός δεν πήρε μεγάλη έκταση. (8)
  • Τον Αύγουστο του 2012 στην Σπάρτη, ένας άντρας σκοτώθηκε ύστερα από ατύχημα με εκρηχτικά. Σύμφωνα με διάφορες διαδικτυακές πηγές ο άντρας ετοίμαζε επίθεση σε μετανάστες και είχε δεσμούς με την Χρυσή Αυγή.(9)

Μέσα σε όλα αυτά αξίζει να γράψουμε ότι πολλές φορές η τοπική εξουσία σε απόλυτη αρμονία και συνεργασία με το κράτος, έπαιξε ενεργό ρόλο στην δίωξη μεταναστών. Στην Σκάλα Λακωνίας για παράδειγμα, η δημοτική αρχή αρκετές φορές έσπειρε το δηλητήριο του ρατσισμού όπως στην περίπτωση των μεταναστών από το Πακιστάν. Η δράση όμως της τοπικής Πακιστανικής κοινότητας σταμάτησε έστω και προσωρινά τις ορέξεις των τοπικών αρχών. Θα γράψουμε ένα αναλυτικό κείμενο για την κατάσταση που βιώνουν οι μετανάστες στην περιοχή, μέχρι τότε μπορείτε να διαβάσετε και στις σημειώσεις του κειμένου.

Σημειώσεις:

1. Ενημέρωση από Σπάρτη

2. Αιτίες ανόδου του φασιστικού Φαινομένου

3. Πρώτη Γραμμή

4. Επίθεση σε μετανάστες στην Σκάλα Λακωνίας Απρίλης 2009

5. Επίθεση με μολότοφ σε σπίτι μεταναστών στην Σπάρτη 2010

6. Επίθεση σε τσιγγάνους στην Σκάλα Λακωνίας 2010

7.  Επίθεση σε μετανάστες στους Μολάους 2011

8. Πυροβολίσμοί ενάντια σε Πακιστανούς Έλος 2011

9. Νεκρός φασίστας στην Σπάρτη 2012

(*) Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειώσουμε ότι αξίζει να βγεί αποκλειστικά ένα κείμενο για τον ρατσισμό που έχουν αντιμετωπίσει οι τσιγγάνοι στην Λακωνία, όπως φυσικά το ίδιο πρέπει να γίνει και για τους πακιστανούς

κείμενο by Communist reloaded 27 Νοεμβρίου 2012

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s