Το σχόλιο του grassrootreuter #34 “Το σποτ της ΑΝΤΑΡΣΥΑ ως σημειολογική πύκνωση του εθνικισμού, του σεξισμού και του αντισημιτισμού της.”

σχόλιο αναγνώστ$

Επειδή το διαφημιστικό spot της ανταρσύα αποτέλεσε bingo μισογυνισμού, anti-sexwork, εθνικισμού αποφασίσαμε παρά τη γραφικότητα του να κωδικοποιήσουμε κάποιες κριτικές παρατηρήσεις πάνω στα προβλήματα της ελληνικής ιδεολογίας που συμπυκνώνει στο περιεχόμενο του:

1) Είναι προσβλητικό για όσ@ς έχουν υποστεί βιασμό ή σεξουαλική κακοποίηση να γίνεται η τραυματική τους εμπειρία, εργαλείο πολιτικής προπαγάνδας για άσχετα θέματα και χωρίς καν βιωματικό υπόβαθρο από αυτούς που έφτιαξαν το συγκεκριμένο spot. Πόσο μάλλον όταν μια σκηνή σεξιστικής βίας αναπαρίσταται με τρόπο που να προσελκύει το ερωτικό βλέμμα του κοινού, με μια σκηνοθεσία που σεξουαλικοποιει κυρίως τα σώματα των γυναικών αλλά και του άντρα ηθοποιού, δείχνοντας τα θύματα να μιλούν με νηφάλιο και ήρεμο τρόπο με το θύτη. Το να γίνεται μια διαστρεβλωμένη αναπαράσταση τέτοιων σκηνών με τραυματικό φορτίο είναι μια ακόμα στιγμή βίας στα άτομα που έχουν υποστεί κακοποίηση.

2) Αλλά ας περάσουμε στη σημειολογική ανάλυση του βίντεο. Τι δείχνει? Κάποιες αιχμαλωτισμένες γυναίκες και η μία από αυτές να θέλει να φύγει , και έναν άντρα να την απειλεί, ώστε να μην το κάνει και τελικώς να καταφέρνει να φύγει χάρη σε ένα αυτοκίνητο που οδηγεί ένας άλλος άντρας. Η εικόνα και η ετεροκονονική σεξουαλικοποίηση των γυναικών δημιουργεί άμεσα στο κοινό τη σύνδεση με καταναγκαστική πορνεία. Όμως που κολλάει αυτό με τις εκλογές? Ποια είναι η σύνδεση και η μεταφορά; Τι σημαίνουν για τους ποιητές του σποτ, οι φυλακισμένες γυναίκες κι ο άντρας? Το διαφημιστικό είναι της ανταρσύα. Ενός αθροίσματος αριστερών οργανώσεων που εθνικοποιούν και νομισματικοποιούν τον ταξικό ανταγωνισμό. Το διακύβευμα τους είναι αν η υποτίμηση της εργατικής δύναμης θα είναι με ευρώ ή δραχμή κι αν αυτό θα  το κάνει ανοικτά και κύρια η λαϊκή ενότητα αυτών που συνδέουν το πρόταγμα της “επανασταστικής δραχμής” με ένα αυστηρό κρατικοκαπιταλιστικό πρόγραμμα. Γι΄ αυτούς το επίδικο της δημιουργίας ενός εσωτερικού εχθρού ενάντια σε εθνικισμό, ρατσισμό, καπιταλισμό και σε όλες τις αξίες που διέπουν και ορίζουν την Ελλάδα ως κρατική-κοινωνική μηχανή, μετατοπίζεται στον αγώνα σύσσωμου του ελληνικού λαού ενάντια στο ΔΝΤ, στην Ε.Ε. στους παγκόσμιους οργανισμούς και στους ξένους ιμπεριαλιστές, στους οποίους προσωποποιείται η σχέση κεφάλαιο. Άρα η γυναίκα τι συμβολίζει; την ελληνική κοινωνία που εκπορνεύεται καταναγκαστικά; σε ποιους στους διεθνείς τοκογλύφους; Αυτό όμως δεν είναι ένα αφήγημα με αντισημιτικές και ακροδεξιές καταβολές;

Χρησιμοποιείται συχνά από τους χώρους αυτούς, η παρομοίωση της Ελλάδας, με γυναίκα σεξεργάτρια-ότι πιο ταπεινωτικό για τα πατριαρχικά σκατά που έχουν στο κεφάλι τους- για να ξεσηκωθεί ο λαός και να δώσει το μάθημα που αξίζει στους εχθρούς/νταβατζήδες που τον υποδουλώνουν? (τούρκους, μακεδόνες, αμερικάνους, σοβιετικους κλπ) Μετά την αφίσα με παραπομπές στην εθνοκάθαρση του ’21 μάλλον το επιτελείο της ΑΝΤΑΡΣΥΑ κατάλαβε ότι πρέπει να ακολουθήσει μια αισθητική “μακελειό” για να μαζέψει κάνα ψηφαλάκι… Δε μας κάνει ιδιαίτερα εντύπωση αυτό, γιατί προέρχεται από ανοιχτούς και περήφανους αντισημίτες, που δε χάνουν την ευκαιρία να δείξουν το μίσος τους ενάντια στον σιωνισμό, τους Εβραίους γενικά και το Ισραήλ.

γ) Η αφήγηση που βλέπει τη σεξεργασία σαν στιγμή απώλειας της αρρενωπότητας που οφείλει να έχει ο ελληνικός λαός, έρχεται και δένει με την εθνική μελαγχολία  για την περήφανη και ανεξάρτητη Ελλάδα που (υποτίθεται ότι) της συμπεριφέρονται τον καιρό της “μνημονιακής κατοχής και του ΔΝΤ” πλέον, όπως αντιμετωπίζουν μια χώρα του τρίτου κόσμου που αποτυπώνεται στις εμετικές ρατσιστικές φράσεις του είδους “καταντήσαμε Ζιμπάμπουε”. Η προνομιακή ιδιοποίηση ενός βιώματος κι ενός αγώνα για ελευθερία μιας άλλης ομάδας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, των γυναικών που έχουν υποστεί καταναγκαστική σεξουαλική εργασία, είναι απαίσια και άκρως προσβλητική και υποκριτική, γιατί αποσιωπά το γεγονός ότι οι κύριοι θύτες που οργανώνουν και επωφελούνται απ’ την καταναγκαστική σεξουαλική εργασία είναι str8 cis έλληνες άντρες, ενώ τα κύρια θύματα είναι μετανάστριες γυναίκες.

δ) Η whorephobia του βίντεο όμως γίνεται πιο έντονη όταν το σποτ χρησιμοποιεί τη στερεοτυπική σημειολογία της αντι-μεταναστευτικής anti-trafficking ρητορικής. Η μετατόπιση του προβλήματος από τα σύνορα, τους ρατσισμούς, τις πολιτικές ασφάλειας σε κάποια κυκλώματα διακινητών, δεν είναι παρά ο καλύτερος τρόπος αθώωσης των εθνικών κορμών, των κρατών και των αστυνομιών που οργανώνουν ώστε να προετοιμάσουν και να οργανώσουν καλύτερα την εκμετάλλευση, την καταναγκαστική εργασία, τους αποκλεισμούς και τις δολοφονίες μεταναστριών στις θάλασσες, στα κελιά, στα στρατόπεδα φυλάκισης, στους χώρους εργασίας, στους δρόμους των μητροπόλεων. Έτσι χτίζεται ένας λόγος που υποβαθμίζει την επιθυμίες και τις ενέργειες των μεταναστριών και των προσφύγων και τους βλέπει σαν εργαλεία πολιτικών σχεδίων κάποιων ξένων. Στην Ελλάδα έχουμε τον αντιτουρκικό εθνικισμό που μιλάει για τον “Ερντογάν που προωθεί μετανάστες για να αλλοιώσει την εθνική συνοχή”¨ή στα πλαίσια του πανευρωπαικού αντιμουσουλμανισμού, μιλούν για τα σχέδια “ισλαμοποίησης της Ευρώπης” κλπ. Στα πλαίσια του anti-trafficking κατεβαίνουν οι στρατοί των ευρωπαϊκών κρατών στη μεσόγειο για να σταματήσουν τις μεταναστευτικές ροές και να ενισχύσουν τη βιοπολιτική εξόντωση του Άλλου, εμφανιζόμενοι σαν σωτήρες-κυνηγοί δουλεμπόρων και σωματεμπόρων. Με αυτό τον τρόπο αποσιωπούν ότι το πρόβλημα είναι η στέρηση του δικαιώματος στην ελεύθερη μετακίνηση και ισότιμη εργασία των μεταναστών. Αν υπήρχε αυτό το δικαίωμα τότε δε θα κινδύνευαν με φυλακίσεις, υποτιμημένη εργασία, δουλεία κι απελάσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο o anti-trafficking και ο anti-sexwork λόγος τέμνονται, γιατί οι μισογυνικές αναπαραστάσεις που θέλουν τις γυναίκες άβουλες κι αδύναμες είναι πολύ βολικές για να ακυρωθεί τελείως η εμπρόθετη δράση των μεταναστριών, να μεταναστεύσουν και να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσης τους και να καταγγέλονται οι μαφίες που τις εξαπατούν και τις μεταφέρουν χωρίς τη θέληση τους σε άλλες χώρες για να τις εκπορνεύσουν. Είναι ακριβώς οι δραματικές ιστορίες που χρειάζεται το αστικό κράτος και οι μπάτσοι για να οργανώσουν την καταναγκαστική σεξουαλική εργασία των μεταναστριών γυναικών, την παρανομοποίηση της ύπαρξης τους υπό το μόνιμο καθεστώς της απειλής των απελάσεων. Γι’ αυτό απ’ όλες τις μορφές καταναγκαστικής εργασίας στην οποία εκβιάζονται οι μετανάστες/τριες με απειλές όπλων και κάθε είδους βίας λόγω της παρανομοποίησης τους, που μπορεί να’ ναι στα χωράφια, στα εργοστάσια, στις εταιρείες καθαρισμού αναφέρεται μόνο η σεξεργασία.

Για να είναι στιγματισμένη η εργασία του σεξ και να ταυτίζεται με την κακοποίηση, οι επιζήσαντες της σωματεμπορίας να παραμένουν στιγματισμένες για την εμπειρία τους, και να μη λαμβάνονται υπόψιν οι καταγγελίες τους για σεξουαλική βία, γιατί αυτή θεωρείται επακόλουθο της δουλειάς τους. Με άλλα λόγια να απωθείται εκεί το θέμα της κουλτούρας του βιασμού και να συγκαλύπτεται ότι οι μετανάστριες γυναίκες σεξουαλικοποιούνται ρατσιστικά και δέχονται διαρκώς επιθέσεις από συναδέρφους, αφεντικά, πελάτες, μπάτσους και κάθε λογής str8 cis έλληνες άντρες σε κάθε χώρο δουλειάς. Και τέλος να στιγματίζονται, να παρανομοποιούνται όσες γυναίκες μετανάστριες για να μην διεκδικούν τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης τους, μέσα στην καπιταλιστική πατριαρχία μέσω της σεξεργασίας. Αυτές τις πολιτικές δικαιώνουν το βίντεο που παίζουν τόσο ανάλαφρα με αυτά τα στερεότυπα για λόγους πολιτικής επικοινωνίας και για να ικανοποιήσουν το αντρικό και ελληνικό βλέμμα των ψηφοφόρων.

*αντισημιτική ανάλυση για τον καπιταλισμό είναι αυτή που αντιπαραθέτει στην πραγματικη παραγωγή, των παρασιστισμό και προσωποποιεί τη σχέση κεφάλαιο στον τοκογλύφο. Η ανά- λυση του καπιταλισμού σαν συνωμοσία τοκογλύφων που απειλούν τα έθνη, που συνδέθηκε ιστορικά με μειωτικές και δυσφημιστικές αντιλήψεις για τους εβραίους, χρησιμοποιήθηκε απ’ τους ναζί για τη νομιμοποίηση της εξολόθρευσης τους και εξακολουθεί να αποτελεί εργαλειο για την προετοιμασία νέων πογκρόμ και της εξολόθρευσης των άλλων.

για όσες/ους δεν έχουν δει ακόμα το εμετικό αυτό βίντεο, δείτε το εδώ: https://www.youtube.com/watch?t=56&v=GGzdS2mphN0

Advertisements

5 thoughts on “Το σχόλιο του grassrootreuter #34 “Το σποτ της ΑΝΤΑΡΣΥΑ ως σημειολογική πύκνωση του εθνικισμού, του σεξισμού και του αντισημιτισμού της.”

  1. Pingback: Το σχόλιο του grassrootreuter #34 “Το σποτ της ΑΝΤΑΡΣΥΑ ως σημειολογική πύκνωση του εθνικισμού, του σεξισμού και του αντισημιτισμού της.” | ageliki

  2. Pingback: Οι 10 πιο διαβασμένες δημοσιεύσεις του grassrootreuter το 2015 | grassrootreuter

  3. Pingback: Ένα σχόλιο με αφορμή τον νέο σεξιστικό εμετό σε βάρος της Έλλης Παπαγγελή | Benjamin conti

  4. Pingback: Το σχόλιο του grassrootreuter #40 “με αφορμή τον νέο σεξιστικό εμετό σε βάρος της Έλλης Παπαγγελή” | grassrootreuter

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s